Gennem de sidste år har vi samlet en masse gode erfaringer. Her kan du læse vores 5 vigtigste anbefalinger, hvis du står over for at skulle udvikle et design game.

1) Samskabelse med flere perspektiver
Et design game kan ikke udvikles alene. Slet ikke et design game med fokus på videndeling, samarbejde, strategi mv. Det bedste design game udvikles i samskabelse mellem forskellige mennesker fra forskellige afdelinger med forskellige perspektiver. Det dur ikke at sætte et homogent og fasttømret team til at udvikle et design game, da de i mange tilfælde vil være enige med hinanden. For at skabe et godt design game, skal samskaberne kunne udfordre hinanden og den proces, de skal i gennem.

2) Test, test og test
Sørg altid for at teste dit design game på målgruppen så tidligt, som muligt. Der vil næsten altid være fejl, misforståelser, indforståede elementer eller forglemmelser. Dem fanger du bedst ved at teste design gamet med mennesker, der ikke kender til det i forvejen. Vær særligt opmærksom på design gamets fremgangsmåde. Der vil være ting som spiludviklerne ikke har tænkt over. De skal fanges hurtigst muligt i udviklingsfasen, så design gamets flow og grafiske design kan tilpasses.

3) Kombiner det legende og det lærerige
Ved at kombinere det legende og det lærerige skabes et rum, hvor spillerne i fællesskab med indlevelse og engagement udforsker fremtidsscenarier eller udfordrer hinanden på livssyn, forventninger og normer. Med den rigtige rammesætning sker det på en tryg og uformel måde. Det skaber et grundlag for forståelse og samarbejde.

4) Vær forsigt med gamificationelementer
Det er vigtigt, at konkurrencen i design gamet ikke overskygger læringen. Det skal som udgangspunktet ikke handle om at ”vinde”, men om at skabe læring og medejerskab. Gamificationelementer skal anvendes til at understøtte læringen og deltagernes indlevelse ved at præsentere små, sjove refleksioner og scenarier, som deltagerne kan dele sammen.

5) Sørg altid for en opsamling
Det er vigtigt at afslutte spilsessioner med at reflektere over de erfaringer, spillerne har gjort sig under design game. Vores erfaring er, at spiloplevelsen i sig selv hurtigt bliver den dominerende faktor, hvis der ikke skabes tid og plads til en fælles refleksion og ”oversættelse” af erfaringer. I udarbejdelsen af fremgangsmåden vil det derfor være en god idé at indlægge tid til refleksion fra starten af.